Arhivă blog

miercuri, 20 februarie 2008

Yamaha Super Tenere - schimbarea uleiului din furca

Este important ca suspensia fata sa lucreze in conditii optime, adica sa aiba o cantitate de ulei corespunzatoare si de viscozitate adecvata. De asemenea, este foarte important sa nu existe diferente intre bratele furcii, pentru un comportament bun pe sosea.
Uleiul recomandat pentru Super Tenere are viscozitatea 10W. Cu toate acestea, multa lume se plinge de faptul ca in aceste conditii furca este prea moale, de aceea se poate opta pentru un ulei mai gros (15W).
Cantitate necesara: 669 ml pentru fiecare brat. Este important sa se masoare cit mai exact (cu o precizie de +/- 5 ml).
Pentru golirea telescoapelor nu este nevoie de nici o pregatire, in afara recipientului pentru ulei uzat (un PET de 2 litri taiat este suficient). Se desfac (pe rind) surubelele din partea de jos a telescoapelor
(atentie la saibele de etansare, sa nu se piarda) si se scurge uleiul. Se „pompeaza” cu atentie (presiune destul de mare) furca fata pentru eliminarea intregii cantitati de ulei, pe fiecare telescop.
Dupa ce s-a golit complet furca de ulei, se poate trece la umplerea ei. Se remonteaza surubelele de golire, se suspenda fata motocicletei (un cric auto sub scutul motorului este suficient) si se desfac (cu atentie) capacele telescoapelor. Daca furca este complet destinsa, arcul din interior va presa usor in capac, dar totusi e necesara putina atentia sa nu sara sau ne prindem vreun deget.
Se toarna cantitatile de ulei in fiecare telescop (669 ml) si se monteaza cu atentie capacele (cu cheia tubulara se va presa capacul in timp ce infiletam, pentru a prinde corect filetul).
Nu se stringe excesiv, deoarece etansarea se face oricum cu o-ring.

Recomandare personala
Deorarece furca nu este reglabila si o consider prea moale in varianta originala, am ales un ulei de viscozitate 15W. De asemenea, am precomprimat arcurile cu bucse de aluminiu de 20 mm inaltime, montate imediat sub capacele telescoapelor. Astfel se reduce efectul de ”plonjare” aparut la frinare (inerent unei curse atit de lungi a suspensiei).

Niciun comentariu: