Arhivă blog

luni, 11 februarie 2008

Piese de schimb si consumabile la Yamaha XTZ750 Super Tenere

Iata o lista a pieselor de schimb si consumabilelor (eventual piese echivalente de la alte marci), precum si a surselor din care pot fi procurate:
Pneuri:
90/90 - 21, indice de viteza H – fata
140/80 – 17, indice de viteza H – spate
Michelin Anakee merg foarte bine pe asfalt uscat/ud si pietris, mai putin bine pe noroi. Sint recomandate de foarte multi pentru ture lungi si conditii diverse (adventure-enduro-touring). Rezista cam 15.000km. Le fel de bune pentru touring sint si Pirelli Scorpion S/T.
Cele mai performante s-au dovedit Metzeler Karoo T (Traveller), cu un comportament extraordinar pe sosea (atit uscat cit si ud) si pe teren. Rezista in jur de 10.000km.
Lichid de frina:
DOT4 pentru ambele frine, desi pe fata se poate folosi si DOT3. A se schimba la fiecare 2 ani.
Ulei motor:
De la 5W40 la 10W50, API SG, SH, SJ sau SL, de preferinta sintetic, special formulat pentru motociclete (JASO MA sau echivalent). Aditivii nu sint recomandati. Uleiul se va schimba cel putin o data pe an sau la fiecare 5 – 6.000 km.
Filtru de ulei:
Se va schimba la fiecare schimb de ulei sau la 2 schimburi de ulei. Este acelasi tip de filtru la toate modelele de XT250, XT500, XT600, TT600, XTZ600, XTZ660, XTZ750, TDM850, TRX850 etc. Cod Kedo 91629 (set complet de filtru si etansare), cod Louis 10050752. Se pot comanda si de la magazinele de piese auto import
Antigel:
Cantitatea totala de lichid de racire este de 1,7 litri. Se va prepara un amestec de 50/50 antigel concentrat/apa distilata. Se va folosi un antigel de calitate, fara silicati, recomandat pentru blocurile motor din aluminiu.

Filtru de aer (atentie, sint 2 bucati):
Cod Louis 10051860, cod Kedo 92036. Se va schimba, in functie de conditiile de trafic, la aproximativ 20.000 km. Se poate sufla cu aer comprimat, in sensul invers al fluxului de aer ce intra in motor.
Kit lant
Atentie, se schimba lantul+pinion tractiune+pinion roata !
112 zale, 16 dinti pinion tractiune, 46 dinti pinion roata, O-ring sau X-ring. Cod Louis (kit DID) 10041179. E preferabil un lant inchis, chiar daca pentru montarea lui se va demonta bascula.

Rulmenti:
Roata fata: 2 rulmenti tip 6302
Roata spate: partea dreapta 1 rulment tip 6303, partea stinga 2 rulmenti tip 6203, pinion roata 1 rulment tip 63/22 (dimensiuni 56x22x16). Rulmentii de roata se gasesc la SKF, de calitate excelenta. Este recomandat tipul constructiv 2RS (capsulati cu cauciuc – 2 rubber seals), care vor rezista mult mai mult.
Jug: rulmenti conici, cod Louis 10051202, cod Kedo 90015, dimensiuni 30x55x17, respectiv 25x47x15.
Rulmenti bascula:
cod Kedo 21217
Membrane carburator:
Cod Kedo 41454 – cele mai ieftine
Bujii:
NGK sau Nippon Denso, tip DPR8-EA9. Recomandate cu caldura bujiile Iridium (NGK DPR8-EIX9)
Pompa de benzina:
Adaptabila de la Kedo (cod 40357) – cea mai ieftina.
Releu de incarcare:
Deoarece releul de incarcare original al modelelor ’89 – ’91 era subdimensionat si montat intr-o zana fara racire (capacul lateral stinga), in 1992 a fost inlocuit cu un model dotat cu aripioare de racire, pozitionat sub sea. Poate fi adaptat un releu de la Kedo (cod 41507). Cea mai buna racire se obtine prin montarea sub bord.

Schimbul de ulei la Yamaha XTZ750 Super Tenere


In primul rand...ce ulei punem ?

Manualul producatorului si diferitele manuale de reparatie recomanda o gama destul de larga de viscozitati, de la 10W30 (pe timp rece) la 20W40 (pe timpul verii) si o treapta de calitate API SE. Cu toate acestea, uleiurile au evoluat enorm in ultimii ani, astfel ca acum cele mai bune uleiuri sunt cele cu viscozitate 10W40 sau 10W50 (pentru Super Tenere). Tinind cont de uzura inevitabila a tuturor motoarelor actuale, recomandam un ulei 5W40 sau 10W50, de preferinta semisintetic sau full-sintetic, special formulat pentru motoarele de motocicleta, cu o treapta de calitate API de minim SG (SH, SJ, SL).

Atentie! In cazul in care nu gasim un ulei special moto, este preferabil sa folosim un ulei auto mineral, cele sintetice avand aditivi antifrictiune care compromit ambreiajul. In acest caz schimbul de ulei se va face mai des decit de obicei (respectiv la fiecare 3-4.000 km).

Filtrul de ulei este identic la majoritatea modelelor de Yamaha off-road (XT, XTZ, TDM, TT) si poate fi gasit la orice magazin specializat (gen Meteor) sau prin comanda la http://www.louis.de/.

La treaba!

In primul rind, vom incalzi motorul la temperatura de functionare (e preferabil in mers, nu pe loc).

Pregatim filtrul nou (se poate schimba filtrul la fiecare al doilea schimb de ulei), uleiul proaspat (minim 4 litri, mai ales daca schimbam filtrul) si un recipient cu capacitate de minim 5 litri pentru recuperarea uleiului. Datorita sistemului de ungere cu carter uscat si rezervor separat de ulei, cantitatea la un schimb va fi variabila, intre 3,9 si 4,4 litri.

Se demonteaza scutul de protectie al motorului (2 suruburi hex8 in fata si un surub hex8 dedesubt/dreapta) si se plaseaza recipientul sub motor.

















Se scoate joja-buson de la rezervorul de ulei (sub capacul lateral dreapta al seii). Se demonteaza busonul de scurgere a uleiului din carter (hex17, in partea stinga sub motor, inclinat la 45 de gade, cu un surubel cu cap stea in interior) si se goleste o parte din ulei (aproximativ 500 ml – 1 litru). In partea opusa avem filtrul de ulei, sub un capac prins in 3+2 suruburi hex8 (atentie la remontare, sint de lungimi diferite) si un surub-buson lung, hex14. Se goleste restul de ulei prin scoaterea busonului hex14, iar daca se schimba si filtrul se desfac si celelalte 5 suruburi. Atentie la o-ring-urile capacului de la filtru (unul mare in jurul filtrului si unul mic la prinderea capacului pe carter – capatul in forma de lulea). Atentie si la montarea filtrului, a nu se monta invers !!!! Se poate inclina motocicleta spre dreapta pentru a se scurge tot uleiul, dupa care se monteaza, in ordine inversa, TOATE suruburile si busoanele. Se toarna in rezervorul de ulei o cantitate de aproximativ 3 litri, se insurubeaza joja si se porneste motorul. NU se accelereaza, se lasa la relanti 2-3 minute si se verifica nivelul.

Cum verificam nivelul uleiului?
Datorita constructiei cu carter uscat si pompa dubla de ulei, verificarea nivelului se va face cu motorul cald, dupa ce a mers cam 20 secunde la relanti (astfel, pompa de recuperare trimite uleiul in rezervor si permite citirea unui nivel corect). Motocicleta va sta vertical, iar joja NU se insurubeaza. Se adauga restul de ulei pina la 4 litri si se verifica din nou nivelul, completandu-se pina la nivelul maxim. Schimbul de ulei se va face la un interval de 4.000 – 6.000 km, in functie de modul de conducere, sau macar o data pe an.

Recomandare personala: Procycle 5W40 sau 10W50 full-sintetic, JASO T903 MA, API SL-CF, ACEA A3/B3, cod Louis 10038543 (4 litri) sau 10038542 (1 litru). Schimb de ulei la fiecare 6.000 km, filtru nou la al doilea schimb de ulei.